Loading
ARTE

Lean copywriting – 5 zasad tworzenia lepszych treści

image title

Czym jest lean copywriting? Co odróżnia go od treści stosowanych przez większość użytkowników? Przekonaj się, dlaczego warto wdrożyć tę ideę do swojego biznesu!

Koncepcja lean znalazła skuteczne zastosowanie w zarządzaniu ludźmi oraz procesami. Lean management, lean manufacturing – obecnie znajomość tych definicji oraz sposobu ich działania jest jednym z pierwszych punktów odhaczanych na większości rozmów rekrutacyjnych.

Skoro więc idea lean przynosi doskonałe efekty w zarządzaniu, dlaczego nie przenieść jej do copywritingu?

„Lean” – co to właściwie oznacza?

Słowo lean tłumaczone z języka angielskiego oznacza szczupły. I taki właśnie powinien być marketing. Najtrudniejsze zadanie to sposób redukcji. Dlaczego? Należy uszczuplać formę, a nie wartość.

Reklamy są wszędzie. Gdziekolwiek się obejrzysz, czeka na Ciebie oferta nie-do-odrzucenia! A jeśli chcesz sam tworzyć własną markę, prawdopodobnie głowisz się, jak połączysz prowadzenie wszystkich kanałów w mediach społecznościowych zgodnie z obecnymi wymogami i czy koszt tego działania nie przewyższy zysków, jakie rzeczywiście możesz osiągnąć.

Lean copywriting to uszczuplanie formy, a nie wartości.

Właśnie dlatego podświadomie dążymy do tego, by koncepcja lean była obecna we wszystkim, co robimy. Chcemy prowadzić biznes w stylu lean i żyć w stylu lean. Chcemy jak najszybciej zrobić to, co koniecznie, aby móc skoncentrować się na tym, co dla nas naprawdę ważne.

Aby nie wybierać stale między „być” i „mieć”, należy skupić wysiłki na tym, co przynosi rzeczywiste efekty.

Lean copywriting – skąd ten pomysł?

Od lat mam możliwość stawania po obu stronach barykady. Tworzę dla moich klientów, ale sama również jestem klientem i to takim z wysokimi oczekiwaniami.

Nie ukrywam, że przełomowym momentem w sposobie myślenia była dla mnie możliwość zdobywania doświadczenia w korporacji przodującej w branży logistycznej. Dostarczenie produktu do klienta ma się odbyć możliwie szybko i bezproblemowo. Proste zadanie, prawda? Tymczasem specjalistyczne zespoły miesiącami przeprowadzają analizy i testują nowe rozwiązania. Klient składa zamówienie i otrzymuje powiadomienie, że jego przesyłka powinna dotrzeć w ciągu dwóch dni roboczych. W tym czasie cały magazyn dosłownie staje na rzęsach, by paczka wyjechała terminowo.

Co w tym trudnego, zapytasz? Przecież wystarczy wziąć produkt, ładnie go zapakować i wrzucić do ciężarówki, prawda? Tak samo, jak wystarczy odpalić Notatnik, napisać tekst, umieścić go w sieci i czekać na sprzedaż… Czy to rzeczywiście takie proste?

Każde przedsiębiorstwo opiera sukces na wdrożeniu idei lean do swoich struktur. Można oczywiście nazywać to inaczej, ale zawsze chodzi o dostarczenie możliwie najlepszego rozwiązania. Przy czym definicja zwrotu „najlepsze rozwiązanie” może przyjmować różne znaczenia.

Najlepsze rozwiązanie to takie, które będzie:

  • szybsze,
  • tańsze,
  • skuteczniejsze,
  • trwalsze,
  • bardziej dochodowe.

Innymi słowy, to każde rozwiązanie, które niesie za sobą coraz więcej korzyści. Aby jednak daną korzyść osiągnąć, należy starannie przeanalizować, zaplanować i wdrożyć szereg działań.

5 zasad lean copywritingu

W jaki sposób tworzyć, by oferować najlepsze rozwiązania? Stosując lean copywriting. Poznaj 5 głównych zasad tej metody dostarczania treści!

1. Mniej znaczy więcej

Przyjęło się, że teksty umieszczane w internecie powinny mieć minimalną długość, poniżej której nie należy schodzić. Dlaczego? Po pierwsze, dłuższe artykuły pozytywnie wpływają na pozycję strony w Google. Po drugie, sprawiają wrażenie, że temat został wyczerpany.

Przyjęło się też, że copywriterzy rozliczają się za znaki, najczęściej po dość niskiej stawce. Skoro Google lubi dużo tekstu, a pracownicy chcą dobrze zarabiać, to powyższa taktyka stanowi najlepsze rozwiązanie, prawda? Ani trochę!

Twórca treści chce zarobić na swojej pracy. Klient chce mieć poczucie, że nie wydaje pieniędzy na marne. Wszyscy zapominają jednak o najważniejszym: czasie odbiorcy, do którego kierowana jest treść!

Lean copywriting to sposób kreowania, którego zadaniem jest skondensowanie treści i nasycenie, a nie przesycenie odbiorców informacjami.

2. Budowanie popytu

Za co chce płacić klient? Za efekt. Tym efektem jest sprzedaż usług lub produktów. Treści muszą więc uzmysłowić mu, co zmieni się, kiedy wybierze tę konkretną opcję. Dlaczego Twój produkt jest lepszy od produktu konkurencji?

Lean copywriting to budowanie popytu na podstawie wartości najważniejszych dla odbiorcy. Musisz znać jego pragnienia, zanim on sam zdąży o nich pomyśleć. Ale czy metoda ta działa w przypadku, kiedy produkt lub usługa jest absolutną nowością na rynku? Skąd wiedzieć, czego będą potrzebować klienci?

Nie pytaj o wartość. Zbuduj ją.

„Gdybym na początku kariery zapytał klientów, czego potrzebują, powiedzieliby, że szybszych koni. Więc nie pytałem.” ~ Henry Ford

3. 20% pracy, 80% zysków

Znasz zasadę 80/20? To jedno z podstawowych założeń, które ułatwia ustalanie priorytetów. Zasada Pareto zakłada, że 20% włożonej pracy generuje 80% efektu. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

20% Twoich klientów przyniesie 80% dochodu. 20% działań marketingowych, które podejmiesz, przyniesie 80% sprzedaży.

Obecnie wiele biznesów jest prowadzonych wyłącznie online. Istnieje więc przekonanie, że tworząc własną markę, musimy być wszędzie. Należy założyć stronę internetową, regularnie umieszczać artykuły na blog, co tydzień wysyłać newslettery, nagrywać filmy na YouTube i podcasty na Spotify, no i oczywiście prowadzić konwersację Facebooku – ale nie tylko na profilu firmowym, nie zapominajmy o własnej grupie! Na koniec warto umieścić kilka zdjęć na Instagramie. Jeśli znajdziesz jeszcze trochę sił i weny, nie zapomnij o Tik Toku.

Trochę tego dużo, prawda? A to wszystko kosztuje – nie tylko pieniędzy, ale i czasu. Tymczasem za 80% wyników odpowiada zaledwie 20% podejmowanych działań. Oznacza to, że obecność w większości z wymienionych mediów okaże się zbędna,

Bądź obecny tam, gdzie znajduje się 80% Twoich potencjalnych klientów.

Lean copywriting to skupienie się na przekazywaniu wartościowej treści tam, gdzie znajduje się 80% Twojej grupy docelowej. Które źródło jest odpowiedzialne za większość przychodów?

Bądź tam, gdzie Twoi klienci. Skup wysiłki na kanałach łączności, które przyniosą Ci największe zyski.

4. Problem solving

Nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi. Kolejną zasadą lean copywritingu jest dostrzeganie tych problemów w porę i pilnowanie, by nie powtórzyły się w przyszłości.

Głównym źródłem informacji o niepowodzeniach są statystyki. Korzystając z dostępnych na rynku narzędzi, możesz sprawdzić, jak długo użytkownicy przebywają na stronie i czy są zainteresowani Twoją ofertą. Dowiesz się też, jaki procent potencjalnych klientów porzuca koszyk, na jakim etapie to się dzieje, poznasz również możliwe przyczyny rezygnacji. A kiedy zdobędziesz te informacje, nadchodzi czas na wdrożenie ostatniej zasady lean copywritingu.

5. Ulepszanie

Koncepcja lean jest jednoznaczna z ulepszaniem. Poprawianie nie oznacza, że stare było złe. Oznacza, że aktualne może być lepsze.

Wszyscy chcemy stworzyć produkt doskonały. Piszę ten artykuł najlepiej, jak aktualnie potrafię. Ale tworzę go ze świadomością, że za jakiś czas dokonam edycji. Wprowadzę poprawki oparte na tym, czego się jeszcze dowiem. Mówię o tym otwarcie, ponieważ moim celem jest dostarczanie aktualnie najlepszego rozwiązania i poszukiwanie kolejnych możliwości zmian. Bo bardziej, niż śmierci boję się tego, że kiedykolwiek mogłabym przestać się rozwijać.

Lean copywriting – czy ta idea jest dla Ciebie?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność, czy międzynarodową korporację, powinieneś wdrożyć ideę lean copywritingu w swoje struktury. Doba każdego z nas ma 24 godziny. Przyznasz, że to zbyt mało, by przeznaczać czas na nieefektywne działania. Choćby doba miała 30 godzin, to w dalszym ciągu zbyt mało, by tracić czas. Bo czas jest tym, czego nigdy nie odzyskasz.

Co lean copywriting zmieni w Twoim biznesie?

Pytanie nie powinno brzmieć „co zmieni”, a „jak pozwoli rozwinąć”. Chciałabym powiedzieć, że koncepcja lean jest doskonała, ale przecież gdyby była doskonała, nie byłaby lean!