Loading
ARTE

Copywriter techniczny – skuteczny marketing w branży przemysłowej

image title

Większość produktów czy usług w początkowej fazie opisuje się, stosując wzory, liczby oraz branżowe słownictwo. Jednak to za mało, aby wygenerować skuteczną sprzedaż. Zadania specjalne wymagają specjalnych rozwiązań. Sprawdźmy więc, jak copywriter techniczny łączy wiedzę ekspercką z marketingiem.

Czym jest copywriting techniczny?

Copywriting techniczny (ang. technical copywriting) polega na tworzeniu specjalistycznych treści dotyczących wiedzy, narzędzi i metod stosowanych w nauce i przemyśle. Od niego w dużej mierze zależy skuteczny marketing w branży przemysłowej.

Definicja tego wyrażenia, na którą najczęściej natrafiam w sieci, określa copywritera technicznego jako osobę zajmującą się tworzeniem instrukcji urządzeń lub będącą powiązaną z branżą IT. Oba te znaczenia są zgodne z prawdą. Jednak copywriting techniczny znaczy coś więcej, niż specjalistyczne ulotki czy oprogramowanie.

Co dokładnie oznacza? Aby lepiej to wyjaśnić, musimy wziąć pod lupę znaczenie słów technika oraz technologia.

  • Technika to umiejętność wykonywania jakiejś czynności.
  • Technologia to opracowywanie i przeprowadzanie procesów wytwarzania surowców w gotowe produkty.

W języku polskim słowa techniczny oraz technologiczny przyjmują różne znaczenia, zgodnie ze wskazanymi definicjami. Podobnie jest z angielskimi słowami technical oraz technological. W praktyce jednak w obu językach wyrażenia copywriter techniczny oraz copywriter technologiczny potrafią być stosowane zamiennie. Można również natrafić na formę tech copywriter – stworzoną zapewne po to, aby ułatwić sobie życie.

Copywriting techniczny wymaga specjalistycznej wiedzy, co przekłada się na zarobki tech writera. Dlatego większość ekspertów działa w określonej branży, zgodnej z wykształceniem kierunkowym lub doświadczeniem. Z ich kwalifikacji zaś chętnie korzysta branża przemysłowa.

Zlecając copywriterowi tworzenie treści na stronę internetową, powierzasz w jego ręce budowę swojego wizerunku.

Czym zajmuje się copywriter techniczny?

Copywriter techniczny tworzy specjalistyczne treści na podstawie rzetelnych źródeł. Aby napisać artykuł ekspercki, konieczne jest wykonanie wnikliwego researchu. Nie wystarczy posiłkowanie się informacjami zawartymi na pierwszych stronach przeglądarki. Jest to wręcz niewskazane. Technical writer musi mieć dostęp do fachowej wiedzy oraz umiejętność jej praktycznego przełożenia na pisany tekst.

Technical writer – nie tylko ulotki i specyfikacje produktów

Dokumentacja techniczna taka jak specyfikacje procesowe czy instrukcje obsługi są oczywiście jednym z rodzajów treści, których tworzeniem zajmuje się copywriter techniczny. Jest to jednak niewielki wycinek całej działalności, którą zajmuje się tech writer. Z usług tych specjalistów korzystają firmy działające w wielu gałęziach branży przemysłowej. Maszyny, narzędzia, oprogramowanie, systemy – to zagadnienia dla prawdziwych zawodowców.

Copywriter techniczny – specjalista od liczb i analiz

Powszechnie mówi się, że dobry copywriter powinien mieć bogatą wyobraźnię i “lekkie pióro”, które umożliwi mu stworzenie dowolnego tekstu. Dobry copywriter techniczny musi cechować się analitycznym umysłem oraz umiejętnością przedstawiania trudnych zagadnień w prosty sposób. Prowadzenie bloga firmowego przedsiębiorstwa działającego w przemyśle maszynowym wiąże się na przykład z koniecznością bazowania na specyfikacji producenta. Twarde dane trzeba przełożyć na język korzyści, który będzie zrozumiały dla klienta. Techniczny content marketing mocno opiera się na specjalistycznej wiedzy twórcy treści.

Jakie umiejętności musi posiadać copywriter techniczny?

Obalmy pewien mit: copywriter techniczny nie jest specjalistą od wszystkiego. Jest specjalistą w swojej dziedzinie. To możliwe dzięki wykształceniu kierunkowemu albo zdobytemu doświadczeniu. Dlatego na przykład osobiście tworzę treści eksperckie dla klientów z branży maszynowej czy metalurgicznej, ale kiedy ktoś szuka fachowca od programowania, odsyłam go do innego technical copywritera działającego dla tej branży.

Dobry copywriter techniczny musi cechować się analitycznym umysłem oraz umiejętnością przedstawiania trudnych zagadnień w prosty sposób.

W parze z wiedzą copywritera powinien iść analityczny umysł i umiejętności niezbędne do prawidłowego zrozumienia tematu. Tylko specjalista odważy się napisać obszerny tekst branżowy. Inna osoba wykreuje zdawkową treść z wypełniaczami, które nic nie wnoszą do tematu. Przekonałam się o tym, tworząc artykuł o blachach poddawanych obróbce cieplno-plastycznej. Na 6 artykułów z pierwszej strony w Google, 5 tekstów było tym samym tekstem ujętym w innych słowach. W jednym artykule autor trochę bardziej się postarał. Natomiast w odpowiednim źródle wiedza aż wylewała się z kartek – mam tu na myśli naukowy podręcznik. Ale raczej mało kto podejmie się skutecznej próby samodzielnej analizy układu żelazo-węgiel dla danego przypadku, jeśli nie miał wcześniej do czynienia z tym zagadnieniem. Ten przykład powinien być wystarczającą odpowiedzią na pytanie, ile kosztuje copywriting techniczny i dlaczego tak drogo.

Technical writer jest przeciwieństwem creative writera, czyli autora tekstów kreatywnych. Kwieciste wyrażenia zostają tu zastąpione fachowym słownictwem. Nie jest jednak prawdą, że copywriting techniczny nie ma związku z marketingiem. Branża przemysłowa opiera się na sprzedaży produktów i usług. Techniczne oferty sprzedażowe są pisane językiem dopasowanym do grupy docelowej – bajkowy storytelling możemy więc włożyć między bajki. Konkrety również dobrze sprzedają i to z dużym zyskiem.

Jeszcze jedną ważną kwestią jest znajomość języka angielskiego. Tech writer musi często korzystać z zagranicznych źródeł. Dlatego umiejętność wykonania skutecznego researchu w obcym języku oraz znajomość branżowego słownictwa to podstawa. Niełatwo jest zostać technical copywriterem, ale nie jest to zadanie niemożliwe  do wykonania.

Technical copywriter – skąd się wzięła moja specjalizacja?

Kilka lat temu studiowałam Mechanikę i Budowę Maszyn. Gdyby istniał kierunek czysto teoretyczny, pewnie zrobiłabym z niego doktorat. Z liczbami trudno było mi się niestety porozumieć, ale za to doskonale rozumiałam ciągi przyczynowo-skutkowe. Była autorką rzetelnych i wyczerpujących sprawozdań, a tłumaczenie trudnych definicji na prosty język nie sprawiało mi najmniejszego problemu. Wykorzystałam nabyte na studiach umiejętności i tak oto zostałam copywriterem technicznym. Skupiłam się również na propagowaniu idei lean copywritingu – autorskiej metodzie tworzenia coraz lepszych treści.

copywriter techniczny

Technical copywriting – dlaczego to tyle kosztuje?

Zadaniem technical writera jest prawidłowe opisanie fachowych kwestii. Specjalistyczna wiedza nie zawsze jednak wiąże się z umiejętnościami pisarskimi, dlatego treść musi zostać odpowiednio zredagowana. Jeśli tekst ma pełnić funkcję sprzedażową, powinien również przejść korektę stylistyczną pod kątem marketingowym. To minimum 2-3 osoby, które otrzymają wynagrodzenie za swoją pracę, czyli dodatkowy koszt dla klienta.

Dlatego warto zatrudnić jedną osobę, która potrafi wykonać wszystkie powyższe czynności. Taki specjalista techniczny stworzy zarówno artykuł branżowy bazujący na naukowych źródłach, jak i ciekawą ofertę sprzedażową wykorzystując wiedzę marketingową. Owszem, cena usługi eksperta może się wydawać wysoka, jednak w ostatecznym rozrachunku to się po prostu bardziej opłaca.

Dlaczego warto skorzystać z usług technical copywritera?

Zlecając copywriterowi tworzenie treści na stronę internetową, powierzasz w jego ręce budowę swojego wizerunku. Na co dzień pracuję z mniejszymi i większymi przedstawicielami branży przemysłowej i doskonale wiem, jaki wpływ na decyzje zakupowe ich klientów ma przekaz stosowany w witrynie. Specjalistyczne artykuły pozwalają na skutecznie kotwiczenie w ich umysłach obrazu profesjonalisty i lidera w branży. W ten sposób dajesz również odbiorcom gwarancję, że dbasz o każdy szczegół swojej działalności – a co za tym idzie – że równie mocno zadbasz o ich satysfakcję, gdy skorzystają z Twojej oferty.