Loading
ARTE

Cennik copywritera, czyli ile to kosztuje i dlaczego tak (nie)drogo?

image title

Cennik copywritera. Ta wiedza potrzebna jest każdemu, kto planuje nawiązać współpracę z osobą tworzącą treści. Szukając konkretów, przeglądasz dziesiątki stron, a na nich dostrzegasz setki liczb. Łatwo się w tym pogubić, prawda? W tym artykule znajdziesz informacje dotyczące aktualnych cen rynkowych. Dowiesz się też, czym cechuje się copywriter, dzięki któremu treści przestają być kosztem, a stają się inwestycją.

Cennik copywritera – średnia cena rynkowa usługi

Ile kosztuje tworzenie treści? Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Cennik copywritera zaczyna się od złotówki, a kończy na dziesiątkach tysięcy złotych. Skąd tak szeroki zakres cen? Aby to lepiej wyjaśnić, musimy krótko omówić sposób rozliczania usługi copywritingu. Jeśli jednak wolisz od razu przejść do liczb, zerknij na infografikę umieszczoną niżej.

Większość copywriterów tworzących teksty pozycjonujące na strony internetowe, artykuły na blogi firmowe czy też opisy produktów, rozlicza się za 1000 zzs (znaków ze spacjami). Przeciętny tekst trafiający do sieci ma około 2500-5000 zzs, stawką będzie więc krotność ustalonej na początku ceny.

W przypadku krótkich form takich jak hasła reklamowe czy naming rozliczenie na ogół obejmuje pełne zlecenie, w skład którego wchodzi 3-5 haseł. Taka usługa kosztuje od kilkuset, do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

A co z treściami do e-booków czy książek? Sposób rozliczenia zależy od porozumienia między stronami. Można ustalić cenę za 1000 zzs, za stronę lub też cały projekt. Koszt wynosi od kilkuset złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Cennik copywritera

Od czego zależy cena copywritingu?

Dlaczego stawki copywriterów tak mocno się między sobą różnią? Największy wpływ na cenę usługi mają:

  • rodzaj i poziom trudności tekstu (wiedza ogólnodostępna, poziom ekspercki),
  • tematyka (popularna, niszowa),
  • umiejętności autora treści (specjalizacja, doświadczenie, marka własna).

Warto pamiętać, że wszystkie wymienione kwestie idą ze sobą w parze. Specjaliści nie piszą tekstów zapleczowych za 10 zł za 1000 zzs, podobnie jak copywriter piszący zapleczówki produktowe nie nabierze w magiczny sposób wiedzy eksperckiej o maszynach CNC, jeśli wyceni się jego pracę na 100 zł za 1000 zzs.

Najczęstszą odpowiedzią na pytanie o różnicę w cenach jest jakość. Wielu moich kolegów po fachu podnosi tę kwestię i owszem, zgadzam się z nimi. Ale jest jeszcze jedna rzecz, którą uważam za niezwykle istotną. Chodzi o umiejętność zrozumienia grupy docelowej.

Nawet wysoka jakość pisanych przeze mnie tekstów niekoniecznie sprawi, że trafię do serca odbiorcy kupującego tkaniny. I tak samo ktoś, kto doskonale pisze o tkaninach, niekoniecznie sprawdzi się podczas tworzenia treści o stali nierdzewnej. Dlatego w artykule o copywritngu technicznym podkreślałam wagę specjalizacji umożliwiającej dokładne zrozumienie konkretnego tematu.

Ile kosztuje copywriting techniczny?

Copywriting techniczny zalicza się do poziomu wiedzy eksperckiej. Przeciętna rynkowa stawka wynosi 30-100 zł za 1000 zzs. Moja obecna stawka zaczyna się od 60 zł za 1000 zzs. Chcesz poznać szczegóły? Sprawdź zakres oferowanych przez mnie usług oraz dokładny cennik lub skontaktuj się ze mną, aby uzyskać więcej informacji.

Cena copywritingu technicznego – co się na nią składa?

Cennik copywritera technicznego potrafi kilkukrotnie przebić wycenę pozostałych autorów treści. Co jest tego powodem? Treści techniczne opierają się na specjalizacji w danej dziedzinie. Poziom eksperta natomiast zyskuje się poprzez doświadczenie i zdobytą wiedzę.

Jednak nawet osiągnięcie takiego poziomu nie oznacza, że copywriter techniczny tworzy treści “z głowy”. Rzetelny research wymaga czasu oraz dostępu do odpowiednich źródeł, a stworzenie artykułu eksperckiego wiąże się analizą wielu złożonych danych.

Po czym poznać, że cennik copywritera jest adekwatny do jego umiejętności?

“Po owocach ich poznacie”, czyli po… portfolio! Wykonane dotychczas treści stanowią wizytówkę copywritera. Przeglądając je, zwróć uwagę na poprawność gramatyczną i stylistyczną oraz język marketingowy. Osobiście jestem również zdania, że dobry copywriter ma “to coś” co sprawia, że jego teksty są lekkie i przyjemne w odbiorze. A jak zweryfikować poziom specjalizacji? Dobrym sposobem będzie prośba o przygotowanie krótkiego, płatnego tekstu próbnego (np. 1000-2000 zzs) na podany temat. Wybierając u mnie tę opcję, za próbny tekst płacisz 70% ustalonej stawki.

NA TO UWAŻAJ!

Jeśli chcesz zlecić copywriterowi przygotowanie tekstu specjalistycznego, szerokim łukiem omijaj oferty, w których wykonawca segreguje tworzone treści na te “gorszej i lepszej” jakości. Z pisaniem jest jak z jazdą samochodem – albo robi się to poprawnie, albo można wyrządzić komuś krzywdę.

Teksty mogą być łatwiejsze i trudniejsze, mogą wymagać innego przygotowania, ale jakość zawsze powinna pozostawać na takim samym poziomie.

Dlaczego warto inwestować w copywriting?

Jak wspomniałam na wstępie, usługi dobrego copywritera nie są kosztem, lecz inwestycją. Poprawnie opracowane treści pozycjonujące skutecznie zwiększają ruch na stronie. Jeśli zdecydujesz się na stałą współpracę w tym zakresie, gwarantujesz sobie szerokie grono potencjalnych klientów odwiedzające witrynę przez kolejne lata. Prowadzenie bloga pozwala zbudować wizerunek eksperta, co ma wpływ na możliwe manipulowanie cenami usług i produktów. Natomiast przemyślane oferty sprzedażowe w krótką chwilę wzbudzają w odbiorcy potrzebę zakupu i krok po kroku prowadzą go prosto do finalizacji transakcji.